Kost & Livsstil

Akupunktur, som er en del af den kinesiske medicinske tradition, diagnoserer og behandler kroppens ubalance eller sygdom som en helhed. Hvad du spiser, hvordan du tænker og hvordan du lever dit liv påvirker din sundhed.

Dine omgivelser ( kost, livstil og miljøet) og egen opfattelse af disse kan ændre din genaktivitet, og dermed justere processer og funktioner i dine celler. Dette sker ikke ved en genetisk proces, altså at selve DNA’et ændres, men ved en ændring af den måde din genetiske kode bliver aflæst på. Denne mekanisme betegnes for epigenetik. Begrebet epigenetik betyder helt konkret ”ved siden af generne” og er forsimplet forklaret, en række modifikationer, der sker omkring DNA’et. Mekanismen har populært sagt ansvaret for at “ slukke” og “ tænde” for udvalgte gener. Det er videnskabeligt påvist, at stress og kostvaner har en indflydelse på de epigenetiske mekanismer.

De epigenetiske mekanismer kan være reversible og fleksible. Sund mad og livstil kan forbedre vores krop og sjæls velbefinde.

Kostvaner og livstil er vigtige aspekter at inddrage i årsagen til helbredsmæssig ubalance. Hvis du f.eks. er allergiker eller igangværende med et fertilitetsforløb, kan personlig konsultation vedrørende kost være inkluderet i behandlingsforløbet efter dit ønske.

 

Her er nogle generelle retningslinjer omkring kost og livstil:

      Kost

  • Spis fornuftigt og regelmæssigt. 70 % mæt og 30 % sult
  • Spis god morgenmad, mæt frokost og mindre aftensmad
  • Spis 5-6 små måltider og spis langsomt, hvis du vil tabe dig eller holde din vægt.
  • Spis 3 store måltider og spis hurtigt, hvis du vil tage på.
  • Fiberholdigt kost (groftbrød/pasta, brune ris og grøntsager), ift. grøntsager er det særligt grøntsager med bitter eller letbitter smag.
  • Flere vegetabilske proteiner ( nødder, bønner) og hvidt kød –  Mindre rødt kød.
  • Brug smør og olivenolie til at stege
  • Minimer natskyggeplanter (f.eks. tomat, kartofler, peber)
  • Minimer sukker indtag
  • Minimer færdigretter
  • Spis varm mad: især morgen og aftensmad
  • Drik 1.5 – 2 ltr. vand hver dag
  • Minimier stimulanser (kaffe, alkohol, tobak, slik)
  • Indtag mindre mælkeprodukter og hvedemel
  • Æg har et dårligt ry ift. kolesterol, men det er helt fint at spise en til to æg dagligt
  • Kosttilskud baseret på individuelt behov
  • Økologisk  fødevarer og kosmetiske varer med svane- eller blomstermærke.

      Livstil

  • God søvn
  • Moderat motion
  • Afstresning (musik, yoga, meditation, osv.)
  • En god og nem afstresningsøvelse, som er til gavn for de fleste, er denne  4/6 vejrtrækningsøvelse: 4 sekunders indåndling gennem næse og 6 sekunder udåndling gennem næse eller mund, imens du lukker øgjene. Gentag dette i 10 min. hver dag. Efter ca. 10-12 ugers øvelse, danner kroppen en god vane og refleks, som er gavnlig i stressede situationer (læs mere under  afsnit stress).
  • Acceptere dig som du er. Når du stopper med at tvinge de positive tank frem, får din krop frihed til selv at genoprette balancen.

    Fetilitet og Kemi

    Når du prøver at blive gravid på den naturlige måde eller via IVF, er det vigtigt at starte med at forbedre dine ægs kvalitet. Det tager 85 dage fra follikler, der ligge i dvale i æggestokken, at bliver udviklet til æg, der er klar til ægløsning.

    BPA ( Bisphenol) og fluorstof kan forringe æg kvaliteten og forøge risikoen for abort, og et forsøg i USA viste, at kvinder der undgik BPA i 3 måneder, havde 3 gange bedre æg kvalitet end før (1). BPA påvirker især kvinder med dårlig ægge reserve (1).BPA kommer ud af kroppen med tiden, så det er ikke for sent at starte at undgå BPA nu.

    Hvis du vil have en succesfuld og sund graviditet, er en af de ting du selv kan gøre, at undgå kemi i hverdagen. Siden 2010 er det forbudt at bruge BPA i sutteflasker og i emballage til børnemad til børn under 3 år. Men der er stadig meget BPA i vores mademballage. BPA bruges bla. På indersiden af låg og i konservesdåser.

    BPA har en østrogen lignende effekt og vil dermed forstyrre kvindens hormonsystem (1).

    Her er nogle tips til at undgå kemi i dagligdagen:

    • 1 – PET/PETE;2 – HDP; 3 – PVC; 4 – LDPE; 5 – PP; 6 -PS; 7 – PC
    • Færdig mad: Der er meget BPA i Emballage. www. Kemi.tænk.dk har testet en del fødevarer. F.eks. er kun en dåse med flåede tomater BPA fri – Økologiske Mutti, som kan købes i Føtex. Masser af sodavand og cola i metal dåser indeholder BPA. Tjek det hos www. Kemi.tænk.dk
    • Kosmetik og plejeprodukter: Download app’en – Kemiluppen fra www.kemi.tænk.dk for at undgå kemi i kosmetik & plejeprodukter
    • Fluorstoffer: nyere dansk forskning fra SDU på, at der er 16 gange større risiko for, at en kvinde aborterer, hvis hun har et forhøjet indhold af fluorstoffer i blodet – et resultat, der i den grad overraskede forskerne. Fluorstoffer bruges til imprægnering og behandling af ting der skal være vand- eller fedtafvisende, f.eks. dug og pizzabakker. For at undgå fluorstoffer, gå efter produkter med svanemærket eller Ecolabel.

    Nyttige hjemsidesider:

    http://kemi.taenk.dk

    http://kemienidinhverdag.dk

    Brug helst glas eller porcelæn til at opbevaring af mad. Brug plastik bokse som er mærket med en trekant og nummeret 2, 4 eller 5. Undgå 3, 6og 7. ”1” bruges primært til engangs Emballage og til det er den ok. ”7” kan muligvis indeholde BPA. Plastic mærket med NAS®- SMMA” er også god nok. Margretheskålen kan godt bruges, men den tåler ikke mikrobøleovn og fødevarer over 70° C. Hvis det skal bruges til varme ting, skal man kontrollerer at det tåler opvarmning til +100°C. Brug BPA fri flasker til drikkevand