Kost & Livsstil

Akupunktur, som er en del af den kinesiske medicinske tradition, diagnoserer og behandler kroppens ubalance eller sygdom som en helhed. Hvad du spiser, hvordan du tænker og hvordan du lever dit liv påvirker din sundhed.

Dine omgivelser ( kost, livstil og miljøet) og egen opfattelse af disse kan ændre din genaktivitet, og dermed justere processer og funktioner i dine celler. Dette sker ikke ved en genetisk proces, altså at selve DNA’et ændres, men ved en ændring af den måde din genetiske kode bliver aflæst på. Denne mekanisme betegnes for epigenetik. Begrebet epigenetik betyder helt konkret ”ved siden af generne” og er forsimplet forklaret, en række modifikationer, der sker omkring DNA’et. Mekanismen har populært sagt ansvaret for at “ slukke” og “ tænde” for udvalgte gener. Det er videnskabeligt påvist, at stress og kostvaner har en indflydelse på de epigenetiske mekanismer.

De epigenetiske mekanismer kan være reversible og fleksible. Sund mad og livstil kan forbedre vores krop og sjæls velbefinde.

Kostvaner og livstil er vigtige aspekter at inddrage i årsagen til helbredsmæssig ubalance. Hvis du f.eks. er allergiker eller igangværende med et fertilitetsforløb, kan personlig konsultation vedrørende kost være inkluderet i behandlingsforløbet efter dit ønske.

Her er nogle generelle retningslinjer omkring kost og livstil:

Kost

  • Spis fornuftigt og regelmæssigt. 70 % mæt og 30 % sult
  • Spis god morgenmad, mæt frokost og mindre aftensmad
  • Spis 5-6 små måltider og spis langsomt, hvis du vil tabe dig eller holde din vægt.
  • Spis 3 store måltider og spis hurtigt, hvis du vil tage på.
  • Fiberholdigt kost (groftbrød/pasta, brune ris og grøntsager), ift. grøntsager er det særligt grøntsager med bitter eller letbitter smag.
  • Flere vegetabilske proteiner ( nødder, bønner) og hvidt kød –  Mindre rødt kød.
  • Brug smør og olivenolie til at stege
  • Minimer natskyggeplanter (f.eks. tomat, kartofler, peber)
  • Minimer sukker indtag
  • Minimer færdigretter
  • Spis varm mad: især morgen og aftensmad
  • Drik 1.5 – 2 ltr. vand hver dag
  • Minimier stimulanser (kaffe, alkohol, tobak, slik)
  • Indtag mindre mælkeprodukter og hvedemel
  • Æg har et dårligt ry ift. kolesterol, men det er helt fint at spise en til to æg dagligt
  • Kosttilskud baseret på individuelt behov
  • Økologisk  fødevarer og kosmetiske varer med svane- eller blomstermærke.

 

Livstil

  • God søvn
  • Moderat motion
  • Afstresning (musik, yoga, meditation, osv.)
  • En god og nem afstresningsøvelse, som er til gavn for de fleste, er denne  4/6 vejrtrækningsøvelse: 4 sekunders indåndling gennem næse og 6 sekunder udåndling gennem næse eller mund, imens du lukker øgjene. Gentag dette i 10 min. hver dag. Efter ca. 10-12 ugers øvelse, danner kroppen en god vane og refleks, som er gavnlig i stressede situationer (læs mere under  afsnit stress).
  • Acceptere dig som du er. Når du stopper med at tvinge de positive tank frem, får din krop frihed til selv at genoprette balancen.